Telemarkedet har kigget nærmere på opkaldsafgiften for de forskellige mobilabonnementer fra teleselskaberne, og det viser sig, at selskaberne bruger opkaldsafgiften forskelligt.
Det mest gængse mønster er, at selskaberne bruger en høj opkaldsafgift for at holde minuttaksterne nede, men det modsatte er også tilfældet.
Ingen opkaldsafgift
Ud fra vores gennemgang af teleselskabernes opkaldsafgifter, har vi fundet en række teleselskaber, som ikke kræver opkaldsafgift for deres mobiltelefoni:
- Call Me
- Bibob
- Happii Mobil
- Punkt1Mobil
- CoolTel
- Familietele
Disse selskaber kræver ikke opkaldsafgifter i sine standardabonnementer.
Onfone er tæt ved at optræde på listen, da selskabet har 5 ud af 6 abonnementer uden opkaldsafgift, men et enkelt med opkaldsafgift, hvorfor selskabet ikke er med.
Høj opkaldsafgift
I den modsatte ende af skalaen finder vi de teleselskaber, der har en høj opkaldsafgift.
Førstepladsen i kategorien; dyreste opkaldsafgift går til One Mobile med 99 øre pr. opkald, og sammen med forfølgerne udgøres listen af:
- One Mobile
- We Mobile
- CBB Mobil
- TeleNordic
- M1
- MTEL
- Skyline
- DLG Tele
- Lebara Mobile
- Getmore Mobile
- L'easy
Disse teleselskaber har alle mobilabonnementer med høje opkaldsafgifter fra omkring 50 øre pr. opkald. Det skal dog nævnes at flere af teleselskaberne på listen også sælger abonnementer med mindre opkaldsafgifter.
Opkaldsafgiften er blot en lille del
Opkaldsafgiften udgør imidlertid kun en lille del af det samlede udgiftsbillede for en almindelig teleforbruger, og Telemarkedet anbefaler derfor, at du indtaster dit forbrugsmønster i Telemarkedets prissammenligner, så du kan finde det teleselskab, der kan tilbyde dig den billigste aftale for dit mobiltelefonabonnement.