Langt de fleste teleselskaber sørger for at opsige dit gamle teleabonnement for dig, hvis du skifter til et nyt abonnement hos dem. Denne service findes imidlertid ikke hos alle teleselskaber, og du kan også komme ud for at skulle opsige dit abonnement uden at oprette et nyt, så hvordan gør du så det?

Forbrugerombudsmanden har afgjort, at formen på en opsigelse af et teleabonnement ikke er afgørende. Teleselskabet skal godkende en opsigelse, hvad enten den er skriftlig eller mundtlig, håndskrevet, e-mailet eller nydeligt printet ud på fornemt brevpapir og sendt som anbefalet post.

Det betyder dog ikke, at du bare kan ringe op til teleselskabet og brøle; "Jeg siger mit abonnement op!", smide røret på igen og så tro, at alt er som det skal være. Der er visse oplysninger teleselskabet har brug for, for at kunne lukke dit abonnement på forsvarlig vis for alle parter.

Først og fremmest skal de bruge dit navn, din adresse, dit telefonnummer og dit abonnementsnummer. Desuden er det vigtigt at slå fast fra hvilken dato, du opsiger dit abonnement - og samtidig have sat dig ind i teleselskabets opsigelsesfrist, så du ikke løber ind i skuffelser på den front.

Når du har opsagt dit hovedabonnement er det - med mindre andet er aftalt - teleselskabets ansvar at sikre, at du ikke bibeholder evt. andre aftaler som f.eks. "Fri sms" eller gratis opkald til andre i samme selskab. Det skader dog ikke at oplyse teleselskabet om, at også disse tillægsaftaler skal opsiges.

Telemarkedet har udviklet en standardformular til opsigelse af telebonnementer, hvor du bare skal tilføje dine personlige oplysninger, inden du sender den til dit teleselskab. Den kan du finde her:

Formular til opsigelse af teleabonnement »

Når du har opsagt dit teleabonnement skal teleselskabet sende en bekræftigelse til dig, så hurtigt som muligt. Bekræftigelsen skal indeholde den præcise dato for telebonnementets ophør. Denne bekræftigelse skal sendes på et såkaldt "varigt medie" dvs. brev eller e-mail.

Herefter er det bare at betale evt. udeståender, du har med teleselskabet, og så skulle du være ude af den kontrakt.

Kilde: Forbrugerombudsmandens "Teleområdet - retningslinjer om god markedsføringsskik"