I dag er det længe siden telefoncentralerne husede en omstillingsdame, der manuelt flyttede rundt på opkoblingerne, så de forskellige telefoner blev koblet sammen ifm. en samtale.

Nutidens telefonsamtaler foregår via automatiserede master og centraler, og prisen for kabler og strøm er stort set uafhængigt af, om der af samtaler i gang eller ej. Imidlertid opkræver mange teleselskaber stadig den såkaldte opkaldsafgift.

Det vil politikerne nu gøre op med og Folketinget er over en bred kam klar til at gribe ind over for telebranchen.

"Opkaldsafgiften giver ikke mening. Den er håbløst gammeldags. ... Hele pointen er, at det skal være så let som muligt at sammenligne priserne mellem teleselskaberne. Opkaldsafgiften er en af flere eksempler, men det mest tydelige på, at tingene bliver uoverskuelige." siger forbrugerordfører for Socialdemokraterne Benny Engelbrecht til DR Nyheder.

Tidligere forbrugerordfører for Dansk Folkeparti Dennis Flydtkjær supplerer; "Det er en uskik at lave sådanne pengemaskiner, for det gør telemarkedet uigennemskueligt for forbrugeren. Jeg synes, vi skal gå ind og se på, hvad der kan gøres lovgivningsmæssigt for at presse virksomhederne til at sløjfe afgiften."

Videnskabsminister Helge Sander fra Venstre er på linje med oppositionen og har således indkaldt de forskellige partiers teleordførere for at drøfte, hvad der kan gøres for at gøre op med opkaldsafgiften og de andre gebyrer, som telebranchen opkræver.

Telemarkedet følger som altid op på, hvad politikerne finder ud af og tilpasser prissammenligneren, så snart opkaldsafgifterne ændres. Vil du gerne vide mere om tal og priser, så kan læse vores artikel om opkaldsafgift med teleselskabernes opkaldsafgifter, som baserer sig på de informationer vi indsamler på Telemarkedet.dk.